SCHOOL INCLUSION AND AUTISM SPECTRUM DISORDER
INCLUSÃO ESCOLAR (Português (Brasil))

Keywords

Autism. School inclusion. Continuing education

How to Cite

Vieira Vaz, M. ., & Ovídia Muniz Portilho, M. . (2023). SCHOOL INCLUSION AND AUTISM SPECTRUM DISORDER: CHALLENGES AND POSSIBILITIES OF TEACHING PRACTICE. Humans in Perspective, 9. Retrieved from https://periodicojs.editoraperiodicojs.com.br/index.php/hp/article/view/1484

Abstract

This paper deals with the school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder - ASD and assumes that one cannot talk about inclusion and teaching learning without taking into account the essential role of the school and the teacher, and investigates whether there is the provision of continuing education. In general, it seeks to understand the process of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder, characterizing the disorder, pointing out the legal aspects related to the inclusion of autistic students and identifying the main challenges and possibilities of teaching practice in the inclusion of these students. The methodology used is qualitative-descriptive and is based on the contributions of renowned authors and researchers in the field of inclusive education, who fully address the process of school inclusion of autistic students, namely: Oliveira (2016), Neto et al (2018), César (2003); Orrú (2003); Ropoli (2010), etc. The theoretical essay was perfected through bibliographic research of books, scientific articles, monographs, among others. The studies revealed that although many autistic students are enrolled in regular schools, it is not possible to speak of inclusion, but only of insertion, since despite the existence of laws and the concomitant increase of these students in the educational environment, including them has been laborious, especially because the reality remains controversial due to a series of challenges in regular schools that hinder the provision of appropriate responses to the specific educational needs of autistic students.

INCLUSÃO ESCOLAR (Português (Brasil))

References

BARBOSA, H. F. A. Análise do recurso a novas tecnologias no ensino de autistas, 2008/2009, 94s. Dissertação (Mestrado em Engenharia Informática – Sistemas Gráficos e Multimédia) – Instituto Superior de Engenharia do Porto, Lisboa (Portugal), 2008/2009.

BEYER, Hugo Otto. A educação inclusiva: ressignificando conceitos e práticas da educação especial. Revista Inclusão, ano 2, v. 2, p. 8-12, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/revistainclusao2.pdf. Acesso em: 20 set. 2022

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases. Lei, 9394/96. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 20 set. 2022

BRASIL. Lei Federal n. 8069, de 13 de julho de 1990. ECA - Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em 22 ago. 2022

BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm Acesso em: 17 ago. 2022

BRASIL, Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015- 2018/2015/Lei/L13146.htm; acesso em: 15 ago. 2022

BRASIL. Ministério da Educação. Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. Brasília: MEC, 2007.Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ Acesso em: 26 set. 2022

BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 2/2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 11 set. 2001. Disponível em: CEB0201.doc (mec.gov.br) Acesso em: 16 set. 2022

BRASIL. Senado. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado. 1988. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/legislacao/constituicao-federal Acesso em: 22 ago. 2022

CÉSAR, M. A escola inclusiva enquanto espaço-tempo de diálogo de todos para todos. In: RODRIGUES, David (org.), Perspectivas sobre a inclusão. Da educação à sociedade. Porto: Porto Editora, 2003. Acesso em 03 out. 2022

CID 11. Organização Mundial da Saúde. Disponível em: https://www.who.int/standards/classifications/classification-of-diseases#:~:text=ICD-11%20Adoption-,The%20latest%20version%20of%20the%20ICD%2C%20ICD- 11%2C%20was,1st%20January%202022.%20 Acesso em 25 mar. 2022

CDC. Centro de Controle e Prevenção de Doenças. 2021 Disponível em: https://www.cdc.gov/ Acesso em: 25 mar. 2022

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto; tradução Luciana de Oliveira da Rocha. - 2. ed. - Porto Alegre: Artmed,2007. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/696271/mod_resource/content/1/Creswell.pd f Acesso em 06 nov.2022

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Acesso em: 10 mai. 2022

GIL, A.C. Métodos e Técnicas da pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1994, p. 71. Acesso em: 10 mai. 2022

LEON, Viviane de. Práticas baseadas em experiência para aplicação do TEACCH nos Transtornos do Espectro do Autismo. Editora:Memnon, São Paulo: 2016. Acesso em: 28 out. 2022

MELLO, Ana Maria S. Ros de. Autismo: Guia prático. 4.ed. São Paulo: AMA; Brasília: CORDE,2005. Acesso em: 24 out. 2022

MENEZES, Adriana Rodrigues Saldanha de. Inclusão escolar de alunos com autismo: quem ensina e quem aprende? 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10585 Acesso em: 05 ago. 2022

NETO et al. Educação inclusiva: uma escola para todos. Revista Educação Especial | v. 31 | n. 60 | p. 81-92 | jan. /mar. 2018. Santa Maria. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5902/1984686X24091 Acesso em: 26 mai. 2022.

NAZARI, A. C.; NAZARI, G.; GOMES, M. A. Transtorno Do Espectro Autista: Discutindo o seu conceito e métodos de abordagem para o trabalho. NORTE, D. M. Prevalência Mundial Do Transtorno Do Espectro Do Autismo: Revisão Sistemática e Metanálise, Tesis de Grado. [S.l.] Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2017. Acesso em 06 nov.2022

OLIVEIRA, Maria da Luz dos Santos. Formação docente e inclusão de alunos com transtorno do espectro autista: algumas reflexões 2016. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/1971 Acesso em: 11 mar. 2022

ORRÚ, S. E. A Formação de Professores e a Educação de Autistas. Revista Iberoamericana de Educación (Online), Espanha, v. 31, p. 01-15, 2003. Acesso em: 25 mar. 2022

ROPOLI, Edilene Aparecida et al. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: a escola comum inclusiva, v. 1. (Coleção A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar) Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial; Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2010. Disponível em: file:///C:/Users/Jos%C3%A9%20Bra%C3%BAna/Downloads/2010_liv_earopoli.pdf Acesso em: 25 set. 2022

SANCHES, Isabel Rodrigues; SIQUEIRA, Leni Porto Costa. A inclusão escolar e o transtorno o espectro do autismo. Comunicações Piracicaba v. 23 n. 3 Número Especial p. 167-183. 2016 Disponível em: http://dx.doi.org/10.15600/2238- 121X/comunicacoes.v23nespp167-1 Acesso em: 09 mar. 2022

UNESCO. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: CORDE, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 22 set.2022

WEIZENMANN, Luana Stela; PEZZI, Fernanda Aparecida Szareski, ZANON, Regina Basso. Inclusão escolar e autismo: sentimentos e práticas docentes. Psicologia Escolar e Educacional. 2020, v. 24. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175- 35392020217841 Acesso em: 26 out. 2022

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...