Abstract
“(Re)Knowing to take care: characterization of the public of the Applied Psychology Service (SPA) of the João Uchôa campus” was a research carried out within the scope of the Scientific Initiation program of the Estácio de Sá University, which aimed to outline the profile and needs of people served at the SPA on the João Uchôa campus. This is a qualitative-quantitative study using methodological procedures of descriptive-retrospective documental research. Data were collected through direct consultation of 300 documents from users who sought individual psychological care in the years 2018 and 2019. The results show that the months with the highest number of visits were September (20.7%); March (17.7%) and April (14.7%). There is a predominance of females among users: 198 people (66%). Their ages range from 6 to 84 years old, with most adults between 20 and 30 years old. In the registration forms, there was a significant lack of information about the family constitution that has different constitutions: matrimonial, single parent, anaparental, reconstituted, single person, among others. Most users earn up to two minimum wages and the description of their complaints is diverse. The most frequent is relationship difficulties (12.4%), followed by anxiety (9.7%) and depression (3.3%). Users usually perform only 1 service. It is understood that the (re) knowledge and characterization of users is of great importance, with the objective of assisting in the strategies of interns, supervisors and coordinators, in addition to collaborating in the direction of a quality service for the community.
References
AMARAL, Anna Elisa Villemor; LUCA, Luana; RODRIGUES; Thalita de Cassia; Leite, Carla de Andrade; LOPES, Fernanda Luzia; SILVA, Marlene Alves da. Serviços de psicologia em clínicas-escola: revisão de literatura. Bol. psicol., São Paulo, v. 62, n. 136, p. 37-52, jun. 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432012000100005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 maio 2021.
AMARAL, Vera Lúcia do. Psicologia da educação. Natal: EDUFRN, 2007.
BARBOSA, Anália da Silva; BARRETO, Magda Costa. Saúde mental e o trabalho intersetorial: estratégias e desafios para a atenção psicossocial em tempos de isolamento social. In: GOMES, Tathiana Meyre da Silva; PASSOS, Rachel Gouveia; DUARTE, Marco José de Oliveira. (Org.). Saúde mental e drogas em tempos de pandemia: contribuições do Serviço Social. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/livro-saude-mental. Acesso em: 12 out 2021.
BRASIL (1962). Lei nº 4.119, de 27 de agosto de 1962. Dispõe sobre cursos de formação em Psicologia e regulamenta a profissão de psicólogo. Brasília: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/L4119.htm. Acesso em 28 de maio 2020.
BRASIL (2008). Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT. Brasília: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em 24 de set 2021.
BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Superior. (2011). Resolução CNE N° 5/2011, aprovado em 15/03/2011, fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Brasília. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7692-rces005-11-pdf&Itemid=30192. Acesso em 28 maio 2021.
CAMPEZATTO, Paula von Mengden; NUNES, Maria Lúcia Tiellet. Caracterização da clientela das clínicas-escola de cursos de Psicologia da região metropolitana de Porto Alegre. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 376-388, jan. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/5H69JChkXXfNGhmwmP9V4wn/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 10 ago. 2021.
CATINI, Fabiani; SALATINO, Felipe; MARTINS, Grace N.; LEOU, Karine; AGUIAR, Bruna. Caracterização do Perfil da Clientela que Busca o Serviço Escola de Psicologia do Centro Integrado de Saúde Uniamérica. Revista Pleiade, Foz do Iguaçu, v. 13, n. 27, p. 43-52, mar. 2019. Disponível em: https://pleiade.uniamerica.br/index.php/pleiade/article/view/509. Acesso em: 19 fev 2021.
GOMES, Tathiana Meyre da Silva; PASSOS, Rachel Gouveia; DUARTE, Marco José de Oliveira (Orgs.). Saúde mental e drogas em tempos de pandemia: contribuições do Serviço Social. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Saúde Mental: Nova Concepção, Nova Esperança: RELATÓRIO SOBRE A SAÚDE NO MUNDO 2001. Genebra, 2001. P. 1-16.
PERON, Suzana; CÂNDIDO, Caroline da Cruz Pavan; NEUFELD, Carmem Beatriz. Atendimento Psicológico e Supervisão em terapia Analítico-comportamental em um serviço-escola. Revista Brasileira de Psicoterapia, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 1-14, abril 2020. Disponível em: http://rbp.celg.org.br/detalhe_artigo.asp?id=323. Acesso em: 16 set. 2020.
SILVA, Isabel; PAIS RIBEIRO, José Luis; CARDOSO, Helena; RAMOS, Helena; FONSECA CARVALHOSA, Suzana; DIAS, Sónia; GONÇALVES, Aldina. Efeitos do apoio social na qualidade de vida, controlo metabólico e desnvolvimento de complicações crónicas em indivíduos com diabetes. Psicologia, Saúde e Doenças, Lisboa, vol. 4, n. 1, pp. 21-32, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36240102. Acesso em: 04 out. 2021.
UZEIKA, Rosenei. A ressocialização do preso pelo Estado, Sociedade, Família e apenado. Trabalho de conclusão de curso. (Graduação em Direito) UNIJUÍ – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. P. 51, 2014. Disponível em: https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/handle/123456789/2056. Acesso em: 29 out 2021.
WHO, World Health Organization. Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak. World Health Organization; 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331490/WHO-2019-nCoVMentalHealth-2020.1-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 04 de out. 2021.